fredag 13 maj 2011

Grekisk pasta med kyckling och curry





Innan jag börjar beskriva vad ni behöver och hur ni ska gå tillväga för att laga denna maträtt så vill jag berätta för er att detta recept är min. Jag brukar göra den för lättnads skull. När ingenting annat finns hemma och är till behov att äta något när vi är hungriga. Jag har nämnt maträtten för grekisk eftersom den innehåller en grekisk ingrediens som de flesta greker använder vid sina maträtter. Om ni tycker om starkt mat så tycker jag att ni använder det med. Jag pratar om chili flingor.


Du behöver:

  • 3 st kycklingfilé
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 stor hackad gul lök
  • 4 dl gröna ärter
  • 4 dl majs (i konserv)
  • 4 tsk curry pulver
  • 1 msk chili flingor
  • 50 gram smör till stekning
  • 50 gram smör till pastan
  • Lite salt
  • Lite peppar
  • Pasta (spelar ingen roll vilken sorts pasta du ska ta, all pasta passar perfekt med denna sås).

Gör så här:

Tvätta ordentligt kycklingfilé och lägg de i en skärbräda. Skär de i små bitar. Lägg smöret till en djupstekpanna och när den börjar smälta lägg kycklingbitarna. Stek de tills de få en röd färg. Lägg nu curry pulver, salt och peppar. Blanda och låt de steka i 2 minuter. Lägg den hackade gul löken nu och låt de steka tillsammans i 5 minuter medan du rör de då och då. Lägg gröna ärter och majs efteråt samt chili flingor (chili blir starkare när man värmer den tillsammans med maten). Blanda och låt de stekas ordentligt i 5 minuter till. Sist lägger du kokosmjölken och låter den koka ihop med de andra ingredienser du hade från början i stekpannan. När såsen är klar lägg den vid sidan och börja med att göra pastan. Ta kastrullen och lägg vatten samt 50 gram smör. Låt den koka upp tills smöret smälter. Lägg nu lite salt och när du ser att vattnet börjar bubbla, lägg pastan och låt den koka i några minuter tills pastan blir mjuk. Ta en sil och häll pastan i och sedan i kastrullen igen. Häll såsen i kastrullen tillsammans med pastan och blanda ihop. Maten är färdig ! Servera gärna med fetaost eller grekisk bondsallad (Choriatiki).

Njut av Grekland...njut av min goda recept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar